Nyt, kun olen kertonut suuntaa-antavia summia, paljonko sisällöntuottajan “palkkaaminen” maksaa, voisin yrittää kertoa, miten sinä yrityksen edustajana valitset sopivan vaikuttajan yhteistyökumppaniksi. Tämä teksti on siis tarkoitettu varsinkin yrityksille, jotka harkitsevat vaikuttajan hyödyntämistä markkinoinnissaan.
Miten valitset yrityksellesi sopivan sisällöntuottajan?
Digitaalisen sisällöntuottajia tai vaikuttajia löytyy eri sosiaalisen median kanavista pilvin pimein ja se onkin yrityksen kannalta aivan mahtavaa! Miten sitten löytää se sopivin “somettaja” juuri edustamalleen yritykselle?
Mieti, mitä haluat yhteistyöllä saavuttaa
Ensimmäisenä kannattaa tehdä itselleen selväksi, mitä haluaa yhteistyöllä saavuttaa. Haluatko enemmän näkyvyyttä, lisää myyntiä, vahvistaa jo hyväksi havaittuja mielikuvia hyödykkeestäsi, muuttaa mielikuvien suuntaa, boostata uudistunutta brändiä, esitellä uusia ja erilaisia käyttötarkoituksia tuotteellesi vai mitä? Vain taivas on rajana! Kun se on selvillä, siirry seuraavaan kohtaan.
Kohderyhmä
Mikä on kohderyhmä, jonka haluat tavoittaa? Shitty is the new blackin kanavilla se on noin yli 90%:sti suomalaisia 25-44-vuotiaita äitejä. En siis olisi ehkä paras valinta Tekniikan maailma -lehden myynnin lisäämiselle tai harmonikkakauppiaalle. En myöskään lähtisi lihatiskiltä ehdottamaan yhteistyötä vegaanitubettajalle jne. Ymmärrätte varmaan, mitä haen takaa?
Katso täältä tarkemmin Shitty is the new blackin kohderyhmä!
Miten löytää sopivaa kohderyhmää edustava vaikuttaja?
Kun kohderyhmä on selvillä, voidaan etsiä vaikuttaja. Mutta miten?
Hashtageilla
Itse lähtisin varmaan etsimään ensimmäisenä sopivilla hashtageilla. Vauvanruokafirman markkinointipuolella hakisin tägeillä #vauva20xx , #sormiruokailu ja niin edelleen. Proteiinijuomalleni kokeilisin tägejä liittyen urheilulajeihin tai vaikka #personaltrainer.
Etsi kommenteista
Aiempaa vinkkiä sivuten, yleensä saman aihepiirin vaikuttajia löytyy kommenteista. Väittäisin, että omassa instagramissani kommentteja tulee eniten nimenomaan äitibloggaajilta ja -instagrammaajilta.
Kysele tutuilta
Suomessa(kin) sisällöntuottajia on paljon, mutta piirit ovat silti aika pienet. Aina joku tuntee jonkun, joka tuntee toisen. Kysele rohkeasti suosituksia! Itse jaan hyvin auliisti vinkkejä yhteistyökumppaneille vaikuttajista, joiden sisällöstä minä pidän.
Kurkkaa täältä minun referenssit!
Vaikuttajaverkostot
Vaikuttajien lisääntyessä näyttäisi vaikuttajaverkostot myös lisääntyvän. Itse olen tehnyt töitä esimerkiksi somessa.comin ja monochromen kautta. Vastikään tutustuin #pinghelsinkiin.
Miten maksimoida hyöty yhteistyöstä sisällöntuottajan kanssa?
Engagement-luku
Ennen kuin itse tekisin lopullisen päätöksen minulle sopivasta vaikuttajakumppanista, tarkistaisin hänen instagramin sitoutuvuuslukunsa. Google on pullollaan sivustoja siihen. Itse olen käyttänyt Phlanxia. Muita löytyy esimerkiksi hakusanalla instagram engagement. Sivuston hakukenttään voit kirjoittaa vaikuttajan ig-tilin nimimerkin ja sovellus antaa sinulle luvun. Tämän tekstin kirjoitushetkellä minun sitoutuvuusprosentti on 4.39%.
Alla olevasta taulukosta voit verrata keskiarvoa seuraajamäärään. Mitä enemmän seuraajia, sitä pienempi prosenttikeskiarvo on. Luku vaihtuu jokaisen julkaisun, kommentin, tykkäyksen jne. mukaan. Minulla tuo luku on pyörinyt aina 3.60-6.50%:n välillä riippuen siitä, onko ollut julkaisuja joissa arvontoja tai mielipiteitä (enemmän reagointeja) vai mainoksia (vähemmän reagointeja). Jos luku on tosi matala, voi se kertoa ostetuista seuraajista ja todella korkea lukukin saa ainakin itsellä herätyskellot soimaan.
Raportit
Kerro heti alun yhteistyöneuvotteluissa, että toivoisit yhteistyönne päätteeksi raporttia x ja y luvuista. Luvut tietenkin sen perusteella, mitä toivot yhteistyöltä saavuttavasi. Näin sinulla on suuntaa antavia lukuja tulevaisuutta varten. Muista, että kaikesta ei saa “suoraa dataa”, mutta monista saa. Ammattitaitoinen sisällöntuottaja osaa kertoa tai ainakin selvittää, mitä lukuja sinun olisi mahdollista saada. Pohtikaa yhdessä, mikä on mittari niihin toiveisiin, joista ei saa numeroita.
Katso täältä sitnb-esimerkkiyhteistyön luvut
Jaa itsekin vaikuttajan julkaisuja omissa kanavissasi
Parhaimman hyödyn saat irti, jos itsekin jaat vaikuttajan julkaisuja. Sopikaa myös näistä neuvottelutilanteessa. Blogitekstien jakamista tuskin kukaan bloggaaja on vastaan, mutta kuvia ilman upotusta ja sopimusta, en lähtisi luvatta tekemään.
Käykää läpi, miten yhteistyöjulkaisut tulee merkitä!
Mainonnan tunnistettavuutta koskee kuluttajansuojalaki. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kaupallinen yhteistyö/Mainos
Vastuu mainonnan tunnistettavuudesta kuuluu sekä vaikuttajalle että yritykselle. Julkaisu on Kaupallinen yhteistyö/mainos heti, jos kuva/video/jne on vastikkeellista. Eli jos toivot jotain vastineeksi vaikuttajalle antamastasi hyödykkeestä, julkaisu merkataan “Kaupallinen yhteistyö x kanssa/Mainos x“. Tuo teksti tulee olla julkaisussa heti ensimmäisenä ja selkeästi nähtävissä. IG-storyissa se tulee olla helposti luettavissa eikä esimerkiksi nimimerkin takana. Vastikkeen ei tarvitse olla raha.
*tuote/palvelu x saatu
Mikäli annat tuotteen/palvelun hyvää hyvyyttäsi etkä mainitse toiveestasi julkaisuun, vaikuttaja voi merkata tuotteen saaduksi. Esimerkki: *tuote x saatu yritykseltä y.
Tarkemmin kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksiin voit tutustua KKV:n sivuilla.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.