”Tuutkohan sä enää takaisin töihin, kun oot nyt bloggaaja ja susta tulee miljonääri”, ystäväni kysyi, kun aloitin blogini elokuussa 2017 (terkkuja Toni!). Naurahdin, koska ajattelin lähinnä kirjoittavani avointa ja rehellistä päiväkirjaa kaikista tahattoman lapsettomuuden, keskosuuden, hätäsektion ja uuden äitiroolin aiheuttamista tunteista.
Niin kirjoitin ja kirjoitankin, mutta nykyään yritykset ovat valmiita maksamaan rahaa tarjoamastani some-näkyvyydestä!
Edit 16.7.2020: Tämän tekstin julkaisun jälkeen sain lukuisia viestejä “alan konkareilta” siitä, että luvuilla hinnat tulee vähintään tuplata. Näin siis tein! Jätän nämä luvut silti tänne, jotta saat vertailupohjaa näkyvyyslukujen ja hintojen suhteeseen. Älä säkään alihinnoittele itseäsi! ?

Mitä kanavia käytän sisällöntuottamiseen?
Aika nopeasti huomasin, kuinka tekstini koskettivat muitakin ja tammikuussa 2018 siirryin bloggaamaan Vauva-lehden alle. Päiväkirjamaisten tekstien lisäksi halusin kirjoittaa myös kantaaottavia mielipidekirjoituksia ja niiden lisääntyessä muutin instagram-tilini sisältöä. Samaan aikaan vaihdoin ig-nimimerkkini blogin nimeä vastaavaksi ja panostin enemmän kuviin, niiden teksteihin sekä storyihin. Kesällä 2019 päätin perustaa tuttua nimeä kantavan podcastin.
Kuinka paljon ihmisiä seuraa Shitty is the new black- sisältöä?
Kaikissa yllämainitsemissa kanavissa on yllättävän eri seuraajakunta. Se on hämmentävää, koska esimerkiksi reilu 50%:ia instagramin seuraajista vastasi, että ei lue blogiani. Silti blogissa uniikkien kävijöiden määrä on varteenotettava kilpakumppani ig-luvuilleni.
Kuinka paljon ihmisiä instagramini tavoittaa?
Vuoden 2019 alussa aloin kirjoittaa ig-tilini (@sariannasitnb) kuvateksteihin pidempiä tarinoita ja spontaaneja älynväläyksiä arjestamme. Panostin storyihin siinä mielessä, että aloin kuvata myös sinne sisältöä ja aika nopeasti julkaisin niitä vähintään 10 kpl päivässä. Nyt näen ig:ni tilastoista, että tällä viikolla (nyt on lauantai) olen jakanut 199 julkaisua ja tarinaa. Juuri nyt instagramissani (sariannasitnb) on noin 6800 seuraajaa. Kattavuus (uniikkien näyttökertojen määrä) edelliseltä viikolta on hieman vajaa 15 000 ja se on pysynyt pitkään samana. Näyttökerrat (monestiko tilini julkaisuja on katsottu yhteensä) viimeiseltä viikolta on reilu 760 000 kertaa, mikä on myös lähellä tämän vuoden keskiarvoa. Ig:ni on hyvin vuorovaikutuksellinen ja saan kymmeniä viestejä päivässä, joihin vastailen hymyssä suin. Koen, että sitnb:n instagram-jengi on aivan ihana ja lasken monet – varsinkin säännöllisesti kommentoivat – seuraajat kavereikseni.
Kuinka paljon ihmisiä blogini tavoittaa?
Vuoden 2020 alussa me Vauvan sopimusbloggaajat saimme kuulla, että kaikki Vauva-lehden blogit lopetetaan Helsingin Sanomiin yhdistymisen vuoksi. Maaliskuun alussa avasin tämän uuden blogin wordpress-alustalle ja jännitin kovasti, löytävätkö vanhat lukijat enää uuteen osoitteeseen. Tiesin, että jonkinlainen notkahdus kävijämääriin tulee, koska esimerkiksi Googlen hakukone ”arvostaa” pitkäjänteisyyttä ja nythän minä aloitan tavallaan ihan nollasta.
Onnekseni pudotus kävijämäärissä ei ole ollut lainkaan niin paha, mitä pelkäsin. Toki pientä notkahdusta on havaittavissa, mutta se ei minua haittaa. Uniikkeja lukijoita blogissani on ollut alkuvuoden reilu 3500 kpl viikossa ja sivulatauksia reilu 10 000 kpl viikossa.
Kuinka paljon ihmisiä podcastini tavoittaa?
Podcastini perustin tosiaan kesän 2019 alussa vielä odottaessa kuopustani. Sain eräs kaunis aamu päähäni, että haluan aloittaa podin ja googletin ”miten perustaa podcast”:ia koko päivän. Pommitin miestäni viesteillä koskien hänen mikkiä, mikseriä ja kuulokkeita ja saman päivän iltana ensimmäinen jakso oli nauhoitettu. Nyt podi on ajanpuutteen vuoksi tauolla, mutta noin puolen vuoden aikana sitnb-podcastini sai kuuntelukertoja reilu 25 000 kpl, joka on 22 jaksolla jaettuna reilu 1100 kuuntelua/jakso. Podcastini kautta moni on löytänyt ig-tilini.
Millä sisällöntuottaja tienaa?
Yläpuolelle olen nyt kertonut Shitty is the new black -kanavani ja niiden tavoittavuuslukuja, joihin hinnastoni perustuu. Mutta millä sisällön tuottaja voi sitten tienata ja paljonko? Minä kerron nyt omia väyliä ja lukujani, mutta varmasti on vielä näiden lisäksi muitakin tapoja tienata vaikuttajana.
Kotisivujeni “Yhteistyöt”-otsikon alta löydät politiikkaani liittyen kaupallisiin yhteistöihini.

Uniikin lukijan rahallinen arvo bloggaajalle
Sanomalla eli Vauva-lehden alla sopimusbloggaajana kirjoittaessani sain tietyn summan uniikista lukijasta, joka kävi blogissani. Tuo yksittäisen kävijän summa on sen verran pieni, että niistä kertyvillä summilla tuskin kukaan bloggaaja elää. Sopimussyistä en voi kertoa tarkkaa summaa, mutta puhutaan ihan taskurahoista. Uskon, että tämä summa on melko sama alustasta riippumatta.
Kaupalliset yhteistyöt
Kaupalliset yhteistyöt, eli kansankielellä mainokset, ovat minulle paras väylä ansaita rahaa työstäni. Tavallisimmin kuvio etenee siten, että minä otan yhteyttä yritykseen, jonka tuotteen tai palvelun olen todennut hyväksi. Lähetän yritykselle yleensä sähköpostia, jossa kerron itsestäni ja idean, miten voisimme tehdä yhteistyötä. Liitteiksi laitan mediakorttini, jotta tavoittavuuslukuni ovat heti nähtävissä. Saan yhteistyöpyyntöjä ig:n ja sähköpostin välityksellä viikon aikana 1-10 kappaletta, mutta tällaisiin harvemmin suostun. Kunnioituksesta seuraajilleni, esimerkiksi aiemmin mainitsemalleni ig-jengille, haluan olla luotettava ja valitsen vain sellaisia yhteistöitä, joiden takana pystyn seistä sataprosenttisesti. Samasta syystä kumppanini ovat 90%:sti sellaisia, joiden tuotteita tai palveluita olen jo aiemminkin käyttänyt.
Instagramin kaupalliset yhteistyöni löydät hashtagin #sitnbcollab takaa.
Affiliate-linkit
Minulla on tili Adtraction Affiliate-verkostossa. Affi-linkit ovat niitä, joita löytyy esimerkiksi tästä “Mitä ostaa kolmivuotiaalle lahjaksi”-tekstistä. Näistä minun kukkarooni päätyy rahaa siten, että klikkaat itsesi verkkokauppaan linkkini kautta ja OSTAT jotain. Eli pelkällä klikillä en tienaa mitään. Ostoksestasi tienaat minulle vaihtelevan prosenttiosuuden, mutta tavallisimmin se taitaa olla jotain 5-10%:in välillä.
Paljonko sisällöntuottaja tienaa?
Minä olen tehnyt itselleni hinnaston, jonka lähetän usein liitteissä jo yhteistyökyselyni mukana. Hinnat perustuvat aiemmin mainittuihin tavoittavuuslukuihini sekä ajankäyttöön ja tässä postauksessa myöhemmin kerrottuihin kuluihin. Millä hinnalla minun on kannattavaa käyttää aikaani yhteistyöhön?

Instagram-hinnastoni
Instagram-kuvani hinta on kaikkea 50-200+alv euron välillä. Hinta tarkentuu sen myötä, kun nähdään, millaista julkaisua yritys toivoo ja paljonko ”vaivaa” sen eteen pitää nähdä. Hintaan vaikuttaa myös se, montako kuvaa asiakas haluaa ja onko kyseessä syöte- vai story-kuva.
Blogipostauksen hinta
Lähtökohtaisesti blogipostaukseen menee enemmän aikaa kuin ig-kuviin. Tekstin lisäksi kuvien ottoon ja editointiin menee oma aikansa ja minulla postauksen ”hintaan kuuluu” myös blogin fb-sivulle jakaminen ja hakukoneoptimointi. Itse blogitekstin kirjoittamiseen menee harvemmin kovinkaan kauaa, mutta tekstin ulkoasuun, kielioppivirheiden korjaukseen, lausejärjestyksiin, jaksotuksiin, linkityksiin ja muuhun pilkunviilaukseen menisi aikaa loputtomiin! Siispä hintakin on korkeampi; kaikkea 300 eurosta 500 euroon (+alv) riippuen siitä, millaista lähestymistapaa yritys toivoo tekstiin: Pitääkö testata tuotetta tai palvelua, pitääkö matkustaa, pitääkö kokata tai ylipäätään: pitääkö nostaa perse penkistä?
Lue täältä Vuoden 2019 suosituimmat postaukset!
Useamman some-kanavan pakettihinta
Yllä mainittujen hintojen lisäksi hinnastossani on erilaisia paketteja. Nämä ovat hyvä valinta yrityksille siksi, että paketissa kuvat ja postaukset ovat halvempia kuin yksittäisenä ja hyvä valinta minulle siksi, että teen mielelläni pidempiaikaisia yhteistöitä hyväksi toteamieni kumppanien kanssa. Näiden hinta on kaikkea 550 eurosta 1400 euroon (+alv). Tuo 1400+alv euroa on pitkäaikaisemman yhteistyön hinta, joka pitää sisällään useamman julkaisun eri kanavissa.
Podcast-mainoksen hinta
Kaupallisia podcasteja en ole vielä tehnyt yhtäkään. Tämä puhtaasti siitä syystä, että en ole keksinyt niille vielä sellaista hintaa, joka olisi sekä minulle että yhteistyökumppanille kannattava. Podcast-jakson tekeminen vaatii melko paljon järjestelyjä pelkästään 20 minuutin nauhoitusajan saamikseksi – puhumattakaan kaikesta taustatyöstä. En näe järkeä kaupallistaa yhtäkään podcast-jaksoa kovin pienellä summalla, mutta en ole keksinyt minkä suuruinen korvaus ei olisi epäreilu yrityksellekään!
Kotisivujeni bannerin hinta
Kotisivuillani, etusivulla, on banneri, johon on tarkoitus myydä mainostilaa. Sille on hinta sen mukaan, kuinka kauan yritys haluaa pitää mainostaan siinä. Vaihdoehdot ovat kuukausi, kolme kuukautta ja puoli vuotta. Hinta bannerimainokselle on 100-400 euroa (+alv).

Sisällöntuottajankin pitää maksaa veroja
Minulla on toiminimi ja olen alv-velvollinen. Laskutan työni OP-Kevytyrittäjän kautta ja koska ollaan Suomessa ja KAIKESTA tulee maksaa verot, en tee yhteistöitä tuotepalkkiolla. Kaikista yllämainituista hinnoista eli palkkiostani vähennetään ennakkovero 18%:ia sekä OP:n oma provisio eli 5%:ia. Lisäksi työstäni maksetaan arvonlisäveroa, joka on 24 prosenttia. Näin ollen esimerkiksi 20 euron palkkio instagram-kuvasta ei ole minulle missään määrin kannattava.
Miksi yrityksen kannattaisi valita vaikuttajamarkkinointi perinteisen lehti- tai tv-mainoksen sijaan?
Moni yritys – ja miksei muutkin – varmasti miettivät, miksi valita markkinoinnin tueksi vaikuttaja eikä sitä perinteisempää lehti- tai tv-mainosta? Niin minäkin miettisin ja olen miettinytkin. Minä vastaisin tähän kysymykseen siten, että sopiva markkinointikanava on täysin riippuvainen kohderyhmästä. Jos haluat löytää oikean väylän mainostaaksesi urheiluautoa, minun tilini ei varmasti ole oikea valinta mainostaa sitä. Minun kohderyhmäni on noin 95%:sti suomalaisia naisia, joista isoin siivu on 25-44-vuotiaita. Lisäksi tiedän ilman numeroita, että suurimmalla osalla heistä on yksi tai useampi lapsi.
Tuotteen/palvelun saama näkyvyys on hyvin kohdennettua oikean sisällöntuottajan avulla
Oikean sisällöntuottajan avulla tuotteen tai palvelun saama näkyvyys on todella hyvin kohdennettua. Urheiluautolle en näkisi Shitty is the new blackiä parhaimpana kanavana tavoittaa tuotteesta kiinnostunutta yleisöä, mutta esimerkiksi lapsiperhearkea helpottaville tuotteille kyllä. Väittäisin siis, että näkyvyys on vaikuttajan kautta kohdennetumpaa, kunhan valitset omalle tuotteellesi/palvelullesi sopivan kumppanin. En itse lähtisi mainostamaan vaasalaista putkifirmaani Mikkeliläisen käsitöitä tekevän vaikuttajan kanavissa. Enkä kyllä mainostaisi sitä Savon Sanomissakaan.

Sisällöntuottajien tarjoama näkyvyys ei ole paikkakuntasidonnaista
Sisällöntuottajien tarjoama näkyvyys ei myöskään yleensä ole paikkakuntasidonnaista, vaikka minunkin seuraajistani toiseksi isoin joukko on Vaasasta. Esimerkiksi huvipuiston markkinointijohtajana tutustuisin sekä paikallisiin että valtakunnallisiin vaikuttajiin. Koko maata kattavan lehden mainospaikka todennäköisesti on huomattavasti kalliimpi kuin vaikuttajan julkaisun hinta. Lehtimainospaikan nähdäkseen potentiaalisen huvipuistossa kävijän tulisi ostaa juuri se lehti, avata oikea sivu ja nähdä juuri se oikea kulma löytääkseen mainoksen. Sopivan vaikuttajan kohderyhmä on jo oikea ja seuraajia on ympäri Suomen. Huvipuistoon oletettavasti halutaan kävijöitä muualtakin Suomesta kuin siltä paikkakunnalta, missä puisto sijaitsee. Tällaisia samanlaisia esimerkkejähän riittää pilvin pimein, mutta huvipuisto tuli nyt ensimmäisenä mieleen!
Toivoisin voivani jäädä pidemmäksi aikaa hoitovapaalle sivutyöni avulla
Toivoisin tämän sisällöntuottamisen olevan kannattavaa, jotta voisin jäädä pidemmäksi aikaa kotiin kuopukseni kanssa. Valitettavasti säästöni eivät riitä kattamaan kovinkaan montaa kuukautta hoitovapaata. Some-kanavieni kaupalliset julkaisut tulevat jatkossakin olemaan sivuroolissa, mutta nykyään yritän löytää varsinkin pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Niiden avulla pystyisin laskea tarkemmin “kuukausibudjettia” ja näkisin paremmin, kuinka pitkään minun olisi mahdollista olla kotona. Aika on rajallista – niinkuin kaikki tiedämme – ja saadulla lelulla en valitettavasti pysty maksaa vaikka sähkölaskua. Voisinhan minä yrittää käyttää yhteistyöjulkaisuun vain viisi minuuttia, mutta se ei olisi eduksi minulle eikä kumppanilleni. Siksi pitää valita tarkkaan, mihin aikaansa käyttää. Lisäksi koen, että tuottamani sisältö ja se, että “uhraan” esimerkiksi storyista paikan mainokselle, on rahan arvoista.
Avaava postaus! Kiva oli lukea.
Oi mahtavaa, että pidit! ❤️
Todella hieno ja kattava postaus sisällöntuottajan työstä ja kaupallisten yhteistöiden arvottamisesta!
Kiitos tästä, tästä on hyötyä itsesi lisäksi myös monille muille ja koko alalle!
Voi että kiitos paljon! ❤️ Toivottavasti olis apua. Itellä ei oo mitään vertailukappaletta, nii en tie onks nää hinnat liikaa vai liian vähä mutta ehkä jolleki muulle antaa suuntaa ?
Tosi hyvä postaus! Ja ihana, kun olit laittanut tuon et koet meitä seuraajiakin jo “kavereiksi” ? Siltä nimittäin ainakin minusta tuntuu, kun ollaan jonkin verran ig:n puolella höpötelty ??
Hihii, no ku siltä tuntuu ?? kiitos! ?
Minusta hinnat on liian matalat. Voisit hyvin nostaa puolella.
t. ammattibloggaaja
Vaikuttaa siltä, että oot oikeassa! Kiitos mielipiteestä ?
Great post! We will be linking to this great post on our site.
Keep up the great writing.