Eikö olekin ärsyttävää, kun instagramiin saa vasta 10 000 seuraajan jälkeen swipe up -toiminnon? Mun mielestä on! Entä jos kerron, että vastaavan toiminnon saaminen alle 10k:n tiliinkin on mahdollista? Hieman työläämpää, mutta mahdollista.

Tein ensimmäisen oman “swipe upin” vahingossa!
Kuvasin maaliskuussa 2019 IGTV-videon, jossa avasin kuopukselleni tilattua äitiyspakkausta. Niin kuin aina, mainitsin uudesta videosta myös storyjen puolella ja ilokseni huomasin, että sain linkitettyä tuohon storyyn & IGTV-videoon myös aihetta käsittelevän blogipostaukseni. Oli varmasti monen asian summa, mutta tuo postaus oli vuoden 2019 suosituin postaukseni!
Jälkeenpäin olen poistanut tuon unboxing-videon instagramistani, koska se alkoi lagailla. Nyt osaisin katsoa, kuinka moni tuota kautta päätyi blogiin. Tuolloin en osannut.
Kokeilin kotitekoista swipe uppia uudelleen hyvin tuloksin
Halusin kokeilla tuota toimintoa toisenkin kerran, mutta se jäi – ehkä sen takia, että se on hieman työlästä. Nyt kuitenkin muistin sen uudelleen ja päätin jakaa ohjeet muillekin. Tälläkin kertaa tulokset näyttivät mielestäni hyvältä:


Alta löydät ohjeet, joilla sinäkin saat storyysi swipe upin kaltaisen toiminnon
- Tee video
- Videon tulee olla vähintään 60 sekuntia pitkä
- Itse käytin videon tekoon Mojoa ja Youcutia
- (Lataa Playkaupasta tai Appstoresta IGTV-sovellus)
- (Kirjaudu sinne (jos olet kirjautuneena ig-sovellukseen, niin ei tarvitse tehdä mitään))
- Lisää video IGTV:hen oikealta ylhäältä, + merkistä. Tämän voit siis tehdä myös “tavallisen” ig-sovelluksen kautta (suurennuslasi > IGTV-painike ylävalikossa). Sinulla ei tarvitse olla välttämättä IGTV-appia.
- Valitse kuvaamasi video ja tallenna se IGTV:hen
- Valitse videolle sopiva kansikuva
- Kirjoita otsikko kohtaan esim. “Lue lisää blogista”
- Kirjoita kuvaus -kohtaan esimerkiksi blogisi osoite
- Lisää ig-storyyn normaaliin tapaan kuva/video, jossa mainostat IGTV-videotasi/blogipostaustasi
- Paina yläpalkista klemmarin(?) kuvaa (esimerkkikuva alla)

- Paina tältä sivulta kohtaa + IGTV-video (esimerkkikuva alla)

- Valitse aiemmin tallentamasi yli minuutin pituinen video (alla olevassa kuvassa se on minulla tuo “kurkkaa vinkit”).

Vaikka klemmari on aiemmin yläpalkissa, se vaihtuu storyyn alapalkkiin melko keskelle. Joten yritä kiinnittää katsojan huomio siihen – ei yläpalkkiin. Alla esimerkkikuva.

Linkki -kohdasta painamisen jälkeen avautuu tallentamasi IGTV-video ja linkki tulee näkymään yläpalkissa alasvetovalikkona. Alla esimerkki kuvana.

Itsetehty swipe up on työläs, mutta kannattava
Tällainen kotikutoinen swipe up-toiminto on työläs, mutta ainakin näiden kahden testin perusteella kannattava. En ehkä joka blogitekstistä tällaista alkaisi tehdä, mutta ehkä silloin tällöin? Omasta mielestäni tämä tapa on kuitenkin hyvin lukijaystävällinen, joten senkin takia olen valmis näkemään välillä hieman ekstravaivaa. Nämähän voi laittaa myös kohokohtiin “talteen”, jolloin et ole väsännyt videota vain 24 tunnin takia.
Todellakin ärsyttää. Tää menee niin testiin. Ja annan palautetta kyllä, miten vaikuttaa.
Jee, en malta odottaa tuloksia ? Todella mielenkiintoista ?
Jee tää oli iha MAHTAVA vinkki ?? kiitos! Käyttöön meni
Jeee! ?? Kerro si tehosko teillä ?
Jahas teitittelen ? ei toimi nyt aivot aivan täysillä selkeesti ku eilen meni vähä juhlinta myöhälle ?
En saanut onnistumaan. Yritin monta kertaa . Ohjeet ovat loistavat .
Oho mistäköhän johtuu? Vai onkohan ig muuttanut jotain tässä välissä ?